"Om goed samen te werken moet je letterlijk dicht bij elkaar komen."

​Joost Siebeling over continu verbeteren & waardevol gedrag

Functie Consultant
In m'n privéleven… ben ik druk bezig met klussen in mijn nieuwe huis
Hobby's Rugby (we hebben de kans om dit jaar kampioen te worden en naar de 1e klasse te promoveren, zeg maar de jupiler league bij voetbal), fitness en gitaar spelen
Grootste geheim Ik kan heel lui zijn en ben af en toe een enorme vreetzak
Trots op Mijn ouders die altijd voor me klaar staan als ik ze nodig heb

Elkaar helpen en hulp vragen
Ik denk aan kwetsbaarheid. Om open te staan voor het geven en krijgen van hulp moet je je kwetsbaar durven opstellen. Dat gaat soms heel goed. Ik heb bijvoorbeeld regelmatig overleg met intercedenten over hoe we grote prospect binnen kunnen halen. Wie heeft ideeën of informatie? Wat kan er beter?

Elkaar stimuleren om verder te komen
De beste manier om dit te doen is door mensen verantwoordelijkheden te geven. Door elkaar te vertrouwen en echt iemand verantwoordelijk te maken, stimuleer je diegene om verder te komen. En mocht het niet goed uitpakken, dan kunnen we er altijd nog samen tegenaan. Beginnende intercedenten kun je bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid geven om de belangrijke informatie te verkrijgen tijdens een meeting met een potentiële klant. Hierdoor gaan zij veel beter het gesprek in. De voorbereiding is goed, er zijn vragen bedacht en je straalt dan veel meer zelfvertrouwen uit.

Reflecteren op kwaliteiten en verbeterpunten
Het is belangrijk om te reflecteren op kwaliteiten en verbeterpunten. Maar om hierbij echt stappen te maken, moet je elkaar goed kennen, anders blijft het bij een paar oppervlakkige tips. Een goede manier om dit voor elkaar te krijgen is door elkaar ook buiten werk om te zien. Ik krijg een beter beeld van iemand als ik zie waar ze wonen en met wie ze samen zijn.

Geven en krijgen
Dat staat echt aan de kern van mijn samenwerken. Ik geloof: als je iets geeft, krijg je daar ook iets voor terug. Soms is dat een goed gevoel, soms is dat iets tastbaars. Soms is dat direct en soms pas na 4 jaar. Je doet het in ieder geval nooit voor niks. Want als je iets geeft zonder er iets voor terug te willen, dan willen mensen juist iets voor je terug doen.