8 handige tips om met stress om te gaan

We hebben er allemaal weleens last van: stress. In het hedendaagse leven ontkom je er bijna niet aan. Gelukkig zijn er veel manieren om op een gezonde manier met stress om te gaan. Hieronder vind je acht handige tips!

1. Elimineer afleidingen

Stel, je hebt binnenkort een stressvolle afspraak of gebeurtenis, zoals bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek, een deadline voor een belangrijk project of een presentatie voor je hele afdeling. Maak dan voor jezelf de duidelijke beslissing om NEE te zeggen tegen alles wat jou afleidt van jouw voorbereidingen voor dit belangrijke event. Kijk kritisch naar jouw agenda, je afspraken en gewoonten en vermijd alles wat jou afleidt van het bereiken van jouw doel. Als je geen prioriteiten stelt, loop je tegen een tekort aan tijd of energie aan, wat uiteindelijk leidt tot stress.

Heb je afspraken die je niet kunt afzeggen, hou dan gedachten dat niemand onmisbaar is. Probeer zoveel mogelijk te delegeren: een collega kan een minder belangrijk project van je overnemen of iemand anders kan jouw plek innemen bij een sociale verplichting.

2. Blijf bewegen

Verwaarloos echter niet al je afspraken: sporten of een ontspannen afspraak met vrienden is wel belangrijk. Eén of twee uur ontspannen doet wonderen voor zowel lichaam als geest. Als je al behoorlijk gestrest bent, is een wandeling buiten in het zonlicht en de frisse lucht goed om je te ontspannen. Alle oefeningen waarbij je hartslag omhoog gaat zorgen ervoor dat je lichaam het stofje endorfine gaat aanmaken: het zogenaamde feel good-hormoon, wat ook voor een vermindering van stress zorgt.

3. Probeer te visualiseren

Jij kunt proberen om de stressvolle afspraak of gebeurtenis te visualiseren in zoveel detail als mogelijk. Probeer elk aspect te benoemen en maak er een succes van. Of je nu een sollicitatie hebt of een belangrijke presentatie, visualiseer wat je aantrekt, wie je publiek is, hoe je jezelf presenteert, welke vragen mensen je waarschijnlijk gaan stellen en hoe je ze gaat beantwoorden enzovoort. Visualiseer de ervaring met een succesvol einde en vergeet alle dingen die mogelijk fout zouden kunnen gaan. Op die manier zal alles al bekend zijn, en je zult je waarschijnlijk gerust voelen bij het idee dat je het allemaal al hebt meegemaakt door visualisatie.

4. Besteed aandacht aan hoe je tegen jezelf praat

Het is belangrijk om alle vormen van negatieve gedachten te elimineren. Je weet wel, gedachten als: ik kan dit niet. Dit gaat niet werken. Ze zullen echt wel doorhebben dat ik niet geschikt ben voor deze promotie. Oefen met positieve feedback naar jezelf: ik ben meer dan geschikt voor deze baan. Ik weet dat ik zal slagen. Motiverende filmpjes kunnen hierbij helpen. Zoek deze op op YouTube en luister ernaar. Je hoeft er geen tijd voor uit te trekken om daadwerkelijk te kijken, zolang je maar luistert. Voor sommigen mensen kan dit enorm helpen om positiever te denken en negatieve gedachten te elimineren.

5. Vergeet niet te ademen

Ademhalingsoefeningen zijn nog een manier om te helpen de balans te vinden voor een stressvol event of afspraak. Als je deze eenmaal onder de knie hebt, kun je ze altijd en overal gebruiken: bij het ontspannen voor een uitdagende gebeurtenis of als onmiddellijke hulp bij zeer stressvolle situaties. Wanneer mensen gestrest raken, gaan ze kort en oppervlakkig ademhalen. Dit resulteert in hyperventilatie of in het spannen van de spieren. Diepe langzame ademhaling, inademen door de neus, de adem inhouden voor enkele seconden en daarna langzaam uitademen door de mond, heeft een direct kalmerend effect.

6. Zorg dat je voorbereid bent

Je voelt je meer ontspannen als je de avond voor jouw stressvolle event of afspraak er zeker van bent dat je helemaal bent voorbereid. Leg je kleren alvast klaar. Pak je tas alvast in en zet deze klaar bij de deur. Zorg dat je weet waar je autosleutels liggen. Leg je telefoon aan de oplader. Ga je naar een sollicitatiegesprek, zorg er dan voor dat je research hebt gedaan naar het bedrijf waar je solliciteert en dat je ook weet waar het zit. Ga desnoods van te voren even langs om te kijken waar het is.

7. Trek even alle stekkers eruit

Wil je echt ontspannen, trek de avond voor jouw stressvolle afspraak of event even alle stekkers eruit. Zet je telefoon uit. Probeer even niet alle updates op social media te checken. Verwen jezelf in plaats daarvan met wat me-time, neem een lekker bad, kijk een goede film, lees een boek. Probeer je geest te ontspannen. Je zorgen maken over morgen of alles nogmaals doornemen gaat er alleen maar zorgen dat je niet in slaap valt. En dat is nou juiste zo belangrijk.

8. Gun jezelf de tijd

Gun jezelf wat extra tijd in de ochtend. Zelfs als je gewoon naar je werk gaat, het is altijd een goed idee om iets eerder op te staan, zodat je je goed kunt voorbereiden op je presentatie. Haasten in de laatste minuut, zal alleen maar meer stress opleveren.
En als het allemaal voorbij is...wees trots op jezelf!

Heb je de deadline gehaald, jouw presentatie gegeven of je sollicitatiegesprek gehad, wees dan trots op jezelf. Misschien heb je geen perfectie bereikt, of juist wel, je hebt het waarschijnlijk veel beter gedaan dan dat je dacht dat je zou doen. Misschien ben je over je woorden gestruikeld of heb je iets vergeten, onthoud dan dat jij waarschijnlijk de enige bent die daar nog over nadenkt. Dus in plaats van je druk te maken, herinner je alle momenten die wel goed gingen en blijf een positieve uitkomst visualiseren. Eén van de belangrijkste lessen is dat je stress tegengaat door je altijd te focussen om jouw successen en nooit te reflecteren om dingen die zijn fout gegaan. Zoals de beroemde meditatie leraar Dr. Amit Ray zegt: 'Als je de angst over het leven wilt overwinnen, leef dan in het moment.' 

Bekijk ook de andere tips over solliciteren

We zijn sterk in
leuke banen in de regio

Ben jij op zoek naar een leuke baan in het MKB bij jou in de buurt? Bekijk dan snel onze vacatures en solliciteer!

Altijd op de hoogte
van de nieuwste vacatures

Wil jij op de hoogte blijven van de nieuwste vacatures? Schrijf je in voor onze vacature alert. Je ontvangt dan regelmatig een overzicht van de nieuwste vacatures binnen Luba.

Wij zijn
dichtbij & benaderbaar

  • vestigingen bij jou in de buurt
  • ruimte om het verschil te maken
  • morgen al beginnen
  • duidelijke afspraken, zonder kleine lettertjes