Lean: betrokken en tevreden medewerkers, dan komt de rest vanzelf

 

Leon van Vliet is een van de bezoekers van de Lean-bijeenkomst die Luba in Leiden organiseerde. In het distributiecentrum van Technische Unie in Strijen heeft hij al de nodige ervaring opgedaan met Lean. Hij heeft twee operational managers meegenomen. “Ik wil hen enthousiast maken om in de toekomst meer te gaan doen met Lean.”

Leon is manager van het DC van Technische Unie. Tijdens de opleiding logistiek management was hij al in aanraking gekomen met Lean. Maar de vonk sloeg pas echt over na een bezoek aan de magazijnen van Philips. “Ik was jaloers op de betrokkenheid die ik daar bij medewerkers zag. En de vrijheid die ze hadden om hun eigen werk in te richten. Dat wilde ik ook bij ons in Strijen!”

Lean_Masterclass_8_300x300 

Tevreden medewerkers

Het ging hem er vooral om, dat medewerkers tevreden zijn en betrokken bij hun werk. “Als je dat bereikt, gaat het verzuim vanzelf omlaag, stijgt de productiviteit, dalen kosten en gaat de kwaliteit omhoog. Maar dat zijn voor mij slechts afgeleide doelen. Het begint voor mij met medewerkers die goed in hun vel zitten en weten dat ze gehoord worden.”
Dit uitgangspunt is volgens Leon belangrijk voor het draagvlak onder de medewerkers. “Met Lean verandert er een hoop in de organisatie. Als het uitgangspunt is dat je de winst wilt vergroten, wordt het veel lastiger om er iets van de medewerkers van de maken. Die denken dan al snel: dan moeten wij zeker harder gaan werken. Terwijl het gaat om slimmer werken."

TU Casa

In januari 2014 startte het DC met het programma TU Casa, gericht op het vergroten van de medewerkerstevredenheid. In dit programma werden diverse Lean-instrumenten gebruikt. Zoals 5S om de werkplek te organiseren. 5S staat voor seiri, seiton, seiso, seiketsu en shitsuke. Vrij vertaald: sorteren, schikken, schoonmaken, standaardiseren en standhouden.

Een tweede instrument dat Leon inzette waren de Kaizens. Iedere vrijdag bij aanvang van de werkdag is er uitgebreid aandacht voor verbetervoorstellen. Medewerkers brengen ideeën in om het werk slimmer, sneller of beter te doen. Daarnaast worden lopende verbetertrajecten besproken en geëvalueerd.

Praktische verbeteringen

“Het voordeel van Kaizen boven een ideeënbus is dat elk idee serieus wordt bekeken. En als er niets mee wordt gedaan, dan moeten daar wel argumenten voor zijn. Dat motiveert enorm. We hebben op deze manier al heel veel kleine praktische verbeteringen ingevoerd. Zoals een zelf ontworpen rek om europallet op te stapelen.”

Dankzij 5S en Kaizen is het nu veel schoner, opgeruimder en beter georganiseerd op de werkvloer, aldus Leon. Daarnaast is de productiviteit in 2014 met 11 procent gestegen, en in 2015 nog eens 4 procent. Dat waren geen vooropgestelde doelen, maat het is wel het effect van onze nieuwe manier van werken.”

Prettiger werken

De meeste medewerkers omarmen inmiddels Lean. Zij merken dat het prettiger werken is in een omgeving die opgeruimd en georganiseerd is. Ze hebben meer inspraak en ervaren dat hun ideeën niet in een la verdwijnen, maar serieus worden genomen. Het middenkader bleek aanvankelijk meer moeite te hebben met de omslag.

“Voor het middenkader betekent Lean een fundamenteel andere manier van werken en leidinggeven”, zegt Leon. “Dat gaat niet van de ene op de andere dag. Velen ervaren het ook als extra taken die ze te doen krijgen. Zij moeten de medewerkers op de werkvloer enthousiast maken voor Lean. Ik ben er niet altijd zelf om dat te doen.”

Zelf ervaren

Mede om Lean breder te borgen heeft Leon twee operationeel managers meegenomen naar de workshop. “Ik heb zelf al twee keer deelgenomen aan de game. Ik wil graag dat mijn collega’s het ook ervaren. We overwegen om de uitgebreide versie van de game een keer naar ons DC te halen om het samen met het middenkader te spelen. Dan kunnen zij ook zelf ervaren wat er mogelijk is.”

Uiteindelijk brengt Lean ook voor het middenkader voordelen, vindt Leon. “Ze kunnen meer aan de medewerkers overlaten en hoeven niet meer alles zelf te doen. Dat betekent wel dat je die medewerkers het vertrouwen moet geven. Lean vraagt een andere mindset, een andere manier van leidinggeven.

Lean_Masterclass_7_300x250

Black Belt

In 2015 heeft Leon de opleiding tot Lean Six Sigma Black Belt gevolgd en examens afgelegd. Dit betekent dat hij in staat is om een Lean-transformatie te begeleiden, zowel het gedrag als de processen. Binnenkort gaat hij zelf het middenkader van Technisch Unie trainen. “Daarom was het voor mij ook goed om nog eens deel te nemen aan de game en de instructie, om het nog een keer opnieuw te horen.”


Meer weten over Lean?

Bent u enthousiast en wilt u weten wat Lean voor uw organisatie kan betekenen? Bel uw vaste contactpersoon bij Luba of vul ons contactformulier in.

Contact

Meer nieuws

1 4 110