Klassiek uitzenden is passé

Interview met Johan Doornenbal, algemeen directeur Luba Groep, in de Telegraaf

door Paola van de Velde, Telegraaf / Leiden

Het mag dan sinds een klein jaar beter gaan met de uitzendbranche. De toenemende vraag naar flexwerk is volgens Luba-topman Johan Doornenbal vooral een heel vals lentezonnetje. "De oude tijden komen nooit meer terug."

Het is daarom hoog tijd voor verandering, stelt de algemeen directeur die nu vijf jaar de scepter zwaait over Luba, de grootste speler onder de kleinere Nederlandse uitzendbedrijven.

"Ik verwacht dat de komende twee jaar de markt voor uitzendondernemers nog wel gunstig zal zijn, maar op de langere termijn kunnen we echt niet meer op de oude voet verder gaan.. Vrijwel alle grote uitzendconcerns doen al vijftig jaar hetzelfde. In hoofdzaak komt dat neer op vacatures ophalen bij de klant. Op vacatures jagen, zit diep in onze genen.

Onze consulenten komen bij opdrachtgevers steevast met vijf producten in hun tas. Naast uitzenden zijn dat detacheren, payrollen, werving&selectie en in-house dienstverlening.

Daardoor denkt onze branche nog teveel in producten, in plaats van dat we werkelijk luisteren naar wat de klant nodig heeft."

Ondernemers kampen vaak met andere problemen dan uitzenders denken. Doornenbal ziet onder meer toekomst in uitzendbureaus op bedrijventerreinen, waarbij de uitzender de rol van regisseur speelt en bedrijven op microniveau met hun HR-vraagstukken helpt.

Meer nieuws

1 4 110