Is Lean een hype?

Kwaliteitsmanager Carolien van Blitterswijk wordt al jaren achtervolgd door 'Lean'. Ze is er nu achter wat het organisaties kan brengen. 

Eén van de mooie dingen van mijn vak als kwaliteits-/communicatiemanager is dat ik van veel thema's wat af moet weten. Want ja, hoe kun je anders de kwaliteit verbeteren of ergens over communiceren? Mijn nieuwsgierigheid zorgt ervoor dat dit bijna vanzelf gaat. Of het nu gaat om droge wetgeving, HR, politiek, recruitment of innovatie. Kunst is vervolgens om zaken met elkaar te verbinden en concreet te maken. 

Een thema dat me al jaren achtervolgt is 'Lean'. Het lukte me maar niet dit echt eigen te maken, terwijl ik er bij onze klanten steeds vaker over hoorde. Het is nu een ware 'hype' geworden en ben me er dan ook echt in gaan verdiepen de laatste tijd. Door te praten met organisatieadviseurs en een klant die Lean heeft geïmplementeerd, door in een business-game zelf te ervaren wat het effect van Lean is en door in privékring erover te praten ben ik 'om'.

Lean is voor veel bedrijven -met name procesgestuurde organisaties- een uitkomst als het gaat om rendementsverbetering en groei. En omdat ik vaak ook van de 'softe' kant naar dingen kijk: de medewerkers van een leanbedrijf vinden het leuk en zijn trots. Omdat er naar hen geluisterd wordt en vooral omdat ze zien dat het werkt.

Kom ik terug op waarom mijn vak nou zou mooi is: mijn zoektocht naar Lean heeft uiteindelijk geleid tot het schrijven van een goede en toegankelijke whitepaper voor bedrijven die zich oriënteren op verbetermethoden. En een mooie Lean Masterclass die we organiseren begin 2016.

De echte Leangoeroe zal het ongetwijfeld te eenvoudig uitgelegd vinden. Maar dat neem ik voor lief. Want ik weet dat er tal van bedrijven zijn, zo tot 200 medewerkers, die géén goeroe in huis hebben. En die op deze manier kennis kunnen maken met Lean en wellicht geïnspireerd raken, net als ik. 

 
Ga ik nu weer verder met het -volgens de Leanmethode tegenwoordig- initiëren van een verbetertraject interne processen die hier en daar wat kraken. Voortdurend verbeteren met Lean. Geen hype dus wat mij betreft. 
 
Carolien van Blitterswijk
Manager marketing, communicatie en kwaliteit Luba Groep
24 november 2015

Meer nieuws

1 4 110