Samen verantwoordelijk voor lagere kosten

In 2017 wordt de zorgpremie waarschijnlijk een tientje duurder. Uiteraard leidt dit tot reacties. Ook zelf word ik hier niet vrolijk van. Met twee jonge kinderen is het leven al duur genoeg. Toch neem ik de zorgverzekeraars hierin niets kwalijk. Want we zijn samen verantwoordelijk voor lagere kosten. En ik denk dat de consument zelf hierbij het grootste pijnpunt is.

Want moet je eind december maar eens naar de apotheek gaan. Of proberen in deze feestmaand een afspraak te maken bij de fysiotherapeut. Je komt er bijna niet aan te pas. Alsof je net zoals een paar jaar geleden in de Bijenkorf staat tijdens de Drie Dolle Dwaze dagen. Het is absurd! Alhoewel, het is toch lekker wanneer je eigen risico al verbruikt is en je ‘gratis’ pillen kunt verkrijgen. Of om ‘gratis’ behandeld te worden door de fysiotherapeut. Sommige mensen zie ik er zelfs voor aan dat ze de zorgpolis bestuderen, zodat ze er alles uit halen. Als we iemand de zorgpremie-stijging moeten kwalijk nemen, dan zijn het deze consumenten. Het is naïef, kortzichtig en egoïstisch. 

Want reken maar eens door. Als iedereen nou stopt met die onnodige afname van zorgproducten, dan scheelt dit al snel ruim honderd euro op jaarbasis. En laat dit nou net een tientje per maand zijn.

Grappig genoeg is wat ik hierboven schets ook de dagelijkse praktijk in mijn functie. Als commercieel bedrijf willen we uiteraard onderaan de streep wat over houden. Het gaat in mijn terminologie om ‘zoveel mogelijk groene klanten’. Dat is ons belang. Willen we dit realiseren en ook nog over honderd jaar bestaan, dan moeten we ook rekening houden met het belang van onze klanten. In het algemeen willen zij een goede flexwerker tegen een zo’n laag mogelijk prijs.

Het afspreken van het tarief is dan ook vaak een leuk spel. In mijn ogen zouden partijen echter meer naar de kosten moeten kijken. Hoe kan je er samen voor zorgen dat de kosten zo laag mogelijk blijven? In ons geval kan je bijvoorbeeld met een klant afspreken dat je dagelijks één keer 10 minuten belt om geschikte kandidaten door te nemen. Dit in plaats van vijf keer lukraak 3 minuten te bellen. Dit bespaart tijd en daarmee kosten. Zo kan het tarief omlaag én blijven wij iets over houden onderaan de streep. Iedereen blij!

Ik zeg weg met de kortzichtigheid! Denk in het breder geheel, zodat we samen zorgen voor lagere kosten.

Ferry Kort
Databasemarketeer

Meer nieuws

1 4 110