Ranking the collegues

Bij menig bedrijf wordt de klanttevredenheid gemeten. Dan krijg je na een aankoop een e-mail waarin je gevraagd wordt het bestelproces of product te beoordelen. Met cijfers of sterretjes, en soms met een tegoedbon in het vooruitzicht. Een mooi middel om te meten of jouw werkwijze/product aan de klantverwachting voldoet.

Er worden ook interne klanttevredenheidsonderzoeken gedaan bij bedrijven, waarbij gemeten wordt hoe tevreden jij als medewerker bent over alle afdelingen. Met hetzelfde doel: te weten komen of de werkwijze of output per afdeling voldoet aan de verwachting van alle collega’s. En daar schuurt er wat mij betreft toch wat...

Want zijn die verwachtingen altijd reëel? En hoe objectief wordt je beoordeeld? Hoezeer kun je een afdeling met meerdere individuen als één entiteit beoordelen? En is de ene afdeling met de andere te vergelijken? Ook niet onbelangrijk: wat onthouden mensen van alle contacten die er zijn geweest? Eén negatieve ervaring blijft langer hangen dan 5 goede. Daarbij kan het zelfs zo zijn dat een goed onderbouwd ‘nee’ bij een collega in slechte aarde valt, terwijl dat het best mogelijke advies is.

Het wordt een wat eenzijdig verhaal. Anoniem schieten op elkaar. Met een rankinglijstje als gevolg. Sta je bovenaan: wauw! Sta je onderaan: boeh! Het gaat toch om samenwerken, een wisselwerking tussen twee partijen? Waarom niet wat vaker samenkomen, zodat je meer inzicht krijgt in processen, rollen, knelpunten en elkaar als individu. Om vervolgens nieuwe verwachtingen uit te spreken naar elkaar toe.

Ja, dat kost je wat tijd. Maar moet je eens kijken wat het oplevert.

Meer nieuws

1 4 110