Agility is het nieuwe toverwoord!

Modes zijn volgens de Dikke van Dale tijdelijke verschijnselen. Modewoorden zouden dat dan dus ook moeten zijn. Als de wereld dan echt simpel in elkaar zou zitten, dan zou je er verstandig aan doen om de trends, modes en hypes in HR te negeren. Immers een tijdelijk verschijnsel verdwijnt dan vanzelf!

De laatste tijd lees ik regelmatig dat organisaties en medewerkers Agile moeten zijn, of worden. Wendbaar om, als vanzelfsprekend en het liefst vanzelf, mee te gaan in de veranderingen in de wereld en/of die de organisatie doormaakt. Binnen dit thema spreekt mij de term Learning Agility het meeste aan: de mate waarin mensen in staat zijn te leren leren. Door de omstandigheden en ontwikkelingen afgedwongen, of als reactie op de vele onzekerheden die op ons af komen. De tegenstrijdigheid in mijn ogen is echter dat als je dit opschrijft, het onvoorspelbare voorspelbaar wordt.

Veel schrijvers doen tenslotte hun uiterste best om uit te leggen waarom het noodzakelijk is om als onderneming, ondernemer en HR-manager bezig te zijn met het beschrijven van die onzekere toekomst. Een meerjarenplan als het gaat over de ontwikkeling, richting en visie van je bedrijf en de markt waarin je opereert, gekoppeld aan een strategische (personeels)planning.
Je bepaalt daarin welke talenten en competenties jouw personeel de komende jaren nodig heeft, waardoor je kunt beredeneren welke mensen zich moeten ontwikkelen en op welke wijze, om een plekje in de onderneming te kunnen behouden.
Verder geef je in de planning aan van welke mensen je onvermijdelijk afscheid moet gaan nemen én minstens zo belangrijk, welke inspanning je gaat verrichten om het benodigde nieuwe talent voor de toekomst van buiten te gaan halen. Bent u er nog?

Terug naar de titel: Agility. Voor mij betekent dit wendbaarheid en flexibiliteit. De veranderende wereld is als proces ongrijpbaar en onvoorspelbaar. We kunnen ons er wel van alles bij voorstellen. Evolutie in optima forma. De mens, medewerker, zal als belangrijkste competentie het vermogen tot evolueren moeten hebben. Dan ontstaan vanuit overleven en overlevingsdrang de mooiste bewegingen. Maar vergeet niet dat de onderneming ook een evoluerend mechanisme is. Als die paden dan parallel blijven lopen, heb je een wederzijds duurzaam aantrekkelijk verbond.

Hoe dit tot stand komt? Door met gewoon gezond verstand en overtuiging de juiste dingen te doen en van daaruit op natuurlijke wijze een vanzelfsprekende ontwikkeling door te maken. In tegenstelling tot krampachtig proberen vast te leggen wat per definitie ongrijpbaar is. Of mis ik hier het punt?

Geschreven door Gerrit van Gessel, senior consultant bij Ascento.

Wilt u eens verder praten met Gerrit over dit onderwerp? Neem dan contact op door te bellen naar (071) 516 30 33 of mail naar info@ascento.nl.

Meer nieuws

1 4 110