Is Facebook Recruiting het nieuwe LinkedIn?

Facebook maakt begin november ’16 bekend te experimenteren met vacatures op de Facebook bedrijfspagina. Met een speciaal tabblad voor vacatures en vacatureadvertenties, gaat het de strijd aan met LinkedIn.

Aangezien Facebook veel meer gebruikers (1,79 miljard) heeft dan LinkedIn (467 miljoen), is het potentiële bereik van een vacature veel groter, schrijft TechCrunch. En omdat Facebook veel meer wordt bezocht, bereiken de vacatures ook de mensen die niet actief zoeken naar een baan. Klinkt dit u als muziek in de oren? Lees dan verder hoe Facebook hun nieuwe recruitmentplatform gaat inrichten.

Vacature plaatsen

In het vakje voor de statusupdate kun je straks een vacature plaatsen met daarbij belangrijke gegevens als functietitel, aantal uren en salaris. De statusupdate is dan te zien voor jouw fans. Een vacaturepost heeft als call-to-action-knop: ‘solliciteer nu’. Wanneer een kandidaat daarop klikt, worden gegevens vanuit diens eigen Facebookprofiel via Facebook Messenger naar de werkgever verzonden. Daarnaast is het mogelijk de vacature te promoten onder meer publiek dan je eigen volgers - een vacatureadvertentie dus.

Dit betekent concurrentie voor LinkedIn. LinkedIn haalt het grootste deel van haar omzet uit de abonnementsgelden die bedrijven en recruiters betalen om vacatures op het sociale netwerk te plaatsen. Het model van Facebook laat bedrijven betalen om hun vacatures aan meer mensen te tonen, net als het geval is met reclameboodschappen.

Vacatureadvertenties: Facebook vs. LinkedIn

Voor alle werkgerelateerde aspecten is LinkedIn toch hét medium? Klopt. Op LinkedIn vind je namelijk de mensen die actief op zoek zijn naar een (nieuwe) baan. Het profiel is geheel ingericht op werk, met targetingopties als branche, functietitel en vaardigheden.

Op Facebook bereik je echter nagenoeg dezelfde doelgroep, maar óók publiek dat níet (actief) op zoek is naar een nieuwe baan. Op die manier spring je dus niet in het midden van een recruitmentproces in, zoals op LinkedIn, maar juist in het begin. Je laat mensen misschien wel nadenken over een nieuwe baan, wat kan resulteren in geschikte kandidaten die je op LinkedIn niet had gevonden.

Het publiek benaderen dat niet bewust op zoek is naar een baan, kan ook als een nadeel beschouwd worden. Je benadert mensen op Facebook namelijk in hun vrije tijd. Ze scrollen door hun tijdlijn omdat ze even tijd over hebben en even niet bezig zijn met werk.

Door bovengenoemde punten kan de relevantie van een vacatureadvertentie laag zijn. Een ander aspect dat als nadeel beschouwd kan worden, is het communiceren met je kandidaat via Facebook Messenger. Als recruiter wil je toch het liefst alle cv’s van kandidaten op één plek hebben.

The next big thing?

Of het in de toekomst daadwerkelijk mogelijk wordt om Facebook als recruitmentmiddel in te zetten, staat nog niet vast. Tot dusver zijn er alleen tests gedaan, er is dus ook nog geen lanceerdatum bekend. Uiteraard houden wij continu de nieuwste recruitmenttechnieken voor u in de gaten, waardoor wij altijd de beste kandidaten voor u vinden. 

Nu een nieuwe medewerker?

Heeft u nu al een vacature die u wilt invullen? Stuur uw vacature direct in of vul ons contactformulier in. Dan nemen wij zo snel mogelijk met u op.

Contactformulier

Meer nieuws

1 4 110