Werken in een rollercoaster van emoties

Als intercedent bestaat de werkweek niet alleen uit een zeer divers pakket aan taken, maar ook uit uiteenlopende emoties. Dan heb ik het niet over emoties door bijvoorbeeld een pittig gesprek of het ontvangen van positieve feedback over je functioneren, maar over de ‘zakelijke emoties’: de emoties die voortkomen uit commerciële successen en tegenslagen.

Blijdschap versus teleurstelling

De mooiste en meest motiverende emotie is natuurlijk blijdschap. Blijdschap als het gelukt is om een moeilijke vacature te vervullen of bij het winnen van een tender. Blijdschap motiveert en doet verlangen naar meer: het behalen van nog meer successen. Maar recht tegenover blijdschap staat teleurstelling. Ook daarmee kom je in aanraking, bijvoorbeeld als een vacature wordt vervuld door een ander bureau maar ook als de perfecte kandidaat toch afziet van de functie, of bij het verliezen van een tender. Eén tegenslag is prima te verwerken, meerdere tegenslagen achter elkaar kunnen demotiverend werken. In een commerciële baan waarin prestatiegericht werken de hoofdrol speelt, is om kunnen gaan met deze emoties dus cruciaal.

Achtbaan blog Luba

Hoe doe je dat?

Relativeren. En het goede nieuws is dat dit te leren is. Ik las ergens dat je in de eerste 20 minuten na een negatieve gebeurtenis in de hoogste piek van je emotie zit. Het ‘even afkoelen’ dat iedereen van jongs af aan te horen krijgt, is dan zo gek nog niet. Bijvoorbeeld door buiten een blokje om te gaan, even je hoofd leegmaken. Over tegenslagen praten helpt ook, er lang in blijven hangen niet. Probeer er ook iets van te leren: Wat doe je de volgende keer anders? Tegenslagen horen nou eenmaal bij een commerciële baan en helpen je om te groeien en jezelf verder te ontwikkelen.

Wij gaan voor de winst

Op onze vestiging behalen we gelukkig genoeg successen om na een tegenslag weer gemotiveerd verder te gaan. Niet alleen brengen we vraag en aanbod op de arbeidsmarkt succesvol samen, ook intern behalen we successen. Zo wonnen we onlangs een incentive waarbij het diagnosticeren van het klantprobleem centraal stond. Hiervoor schreef ik een heldere diagnose over probleemstukken van de klant, niet alleen op personeelsgebied maar ook op organisatorisch niveau.

Als je een commerciële baan hebt, ga je altijd voor de winst. En met een aantal successen op zak kan je er weer een tijdje vol goede moed tegenaan. Ook als er onverwachts een tegenvaller de kop opsteekt!

Diana Tanis, senior intercedent Den Haag

Lijkt een commerciële baan als Intercedent jou een mooie uitdaging?

Bekijk onze vacatures

 

Meer nieuws

1 4 110