Luxe-problemen van een krappe arbeidsmarkt

De tijd dat werkgevers sollicitatiebrieven een week op een stapeltje konden laten liggen is voorbij en de kansen voor oudere werkzoekenden om weer aan de bak te komen worden steeds groter. Luba-directeur Johan Doornenbal laat zijn licht schijnen op de snel veranderende arbeidsmarkt.

Goed nieuws over het personeel van V&D: twee derde is na een jaar alweer aan de slag. Het gaat gewoon hartstikke goed op de arbeidsmarkt.

"Dat vind ik een hoopvol bericht. Zo’n grote groep die in staat is om weer werk te vinden. Wij zijn daar ook druk mee bezig geweest. In een aantal van onze vestigingen hebben we banenmarkten georganiseerd waar oud-medewerkers van V&D zich in konden schrijven en waar ook een aantal banen werd getoond waarop mensen meteen konden reageren. Ook hebben we sollicitatietrainingen verzorgd. Want zo vaak solliciteer je niet tijdens je werkzame leven. Een training is dan echt nuttig."

Voor een uitzendbureau is zo’n massa-ontslag een buitenkansje?

"Ja, zo zou je dat kunnen zien. Als er zo’n grote groep op de markt komt, dan probeer je daar voor je klanten mensen te vinden. Want ze mogen dan overbodig zijn bij het ene bedrijf, ergens anders kan iemand om deze mensen zitten te springen. Het is natuurlijk erg vervelend als je hoort dat je als werknemer niet meer nodig bent. Maar er zijn vervolgens wel kansen. Dat is echt het goede nieuws."

Werkgevers moeten weer hun best doen om aan geschikt personeel te komen.

"Een jaar geleden kon je als bedrijf een sollicitatiebrief gemakkelijk een week terzijde leggen, maar dat is nu echt voorbij.

Het is een omgekeerde markt geworden. In veel sectoren heeft de werkzoekende de banen voor het uitkiezen. Als je er als werkgever niet snel bij bent, ben je te laat. Je moet in dit geval heel snel zijn."

Hoe gaan jullie de plotselinge krapte op de arbeidsmarkt te lijf?

"In de techniek en de zorg was tot voor kort een overschot aan personeel. Wij leiden inmiddels zelf mensen op. Zo zijn we met bedrijven en een ROC een traject gestart waarin jongeren één dag naar school gaan en vier dagen werken in de procestechniek. Normaal moet je daarvoor de Nederlandse taal goed beheersen en een startkwalificatie hebben. Maar ook zonder startkwalificatie kun je met de juiste motivatie wel aan de slag. Dan heb je het bijvoorbeeld over jongens die aan brommertjes zitten te sleutelen. Wij vinden die mensen. Dat lijkt makkelijker dan het is. En wij zorgen dat die mensen de opleiding volgen en bij onze klanten aan de slag kunnen. Wij zijn de regisseur. Nog maar een jaar geleden was zoiets ondenkbaar geweest. Nu is de druk zo groot, dat je naar dit soort oplossingen moet zoeken."

En verder?

"We zijn ook bezig om de ’koopmotieven’ van werkzoekenden op bepaalde functies in kaart te brengen. Op basis van data kun je vrij goed aangeven welke zaken bijvoorbeeld iemand die een baan zoekt in de boekhouding belangrijk vindt. Loon? Opleiding? Ontwikkelingsmogelijkheden? Wij hebben daar per doelgroep een vrij goed beeld van. Daarmee kunnen we bedrijven helpen zich beter te profileren en sollicitanten een goed pakket aan te bieden zonder daarbij te overdrijven. We willen niet terug naar de tijd dat sollicitatiegesprekken werden gevoerd bij de autodealer waar kandidaten meteen een mooie glimmende lease-auto konden uitkiezen."

Werkgevers moeten met elkaar de concurrentie aan.

"Een bedrijf is een merk in de markt. Zeker in deze tijd is het belangrijk dat je goed te boek staat. Waarom zou iemand hier graag willen werken? Dat is voor bedrijven een belangrijke vraag. Niet zo lang geleden waren er ruim voldoende arbeidskrachten waardoor ook bedrijven met een slecht imago wel aan mensen konden komen. Maar dat is heel snel gekanteld. Bedrijven die niet continu bezig zijn met hun positie als werkgever, staan nu op achterstand."

Om terug te komen op het goede nieuws over de ontslagen V&D-medewerkers. Het overgrote deel van de ontslagen 50-plussers zit nog altijd werkloos thuis.

"Ik denk dat een groot deel van de werkloze 50-plussers wel weer in beeld komt bij werkgevers, mits ze de motivatie hebben om te veranderen, om de overstap te maken naar een andere sector. Ik denk ook dat het niet anders kan, gezien de druk op de arbeidsmarkt. Wat je wel ziet, is dat 50-plussers die in de loop van de jaren steeds zijn bijgeschoold beter in beeld komen dan mensen die al die jaren hetzelfde werk hebben gedaan. En ze zullen in veel gevallen bereid moeten zijn om financieel een stapje terug te doen. Ze komen in beeld, al zal niet iedereen weer aan het werk komen. Doelgroepen die tot nu toe langs de kant stonden, gaan weer kansen krijgen. Ik denk wel dat ze moeten kijken naar trainingen en opleidingen. Ze moeten zichzelf, net als iedereen, blijven verbeteren. 50-plussers hebben enorm veel ervaring. Die moeten weer aan de slag kunnen komen."

We zitten op de weg omhoog. Hoe lang gaat dat nog duren?

"Ik weet ook dat de economie cyclisch is. We zitten nu sinds 2013 in de lift omhoog. Er zal wel weer een moment komen dat het wat minder gaat.

Maar wij zien nog geen voortekenen. Terwijl de uitzendbranche meestal als eerste de veranderingen in de markt merkt. Het ziet er voorlopig nog goed uit. De arbeidsmarkt is ook voorlopig nog niet aan het overkoken. Er gaan nog geen bedrijven omvallen door een tekort aan personeel. Ik verwacht ook niet dat het weer zo extreem wordt als tien jaar geleden."

In hoeverre wijkt Leiden af van het landelijke beeld.

"In de regio is de werkloosheid lager dan elders. Leiden heeft veel bedrijven met een goed imago, die goed in de markt staan. Keurige bedrijven, dat klopt wel. Ik zie eigenlijk geen grote pijnpunten in het Leidse. De stad heeft geen industrieel karakter. Wel is er veel kennisgerelateerde bedrijvigheid. Dat maakt dat Leiden een unieke plaats is."

Tenslotte: hoe staan jullie er zelf eigenlijk voor?

Wij presteren de laatste jaren beter dan de markt. Zeker in het Leidse doen we het heel erg goed. 2016 is voor ons een heel goed jaar geweest en voor volgend jaar zijn we ook heel positief gestemd. Het gaat ons goed. Vacatures genoeg. Wij meten natuurlijk de tevredenheid van onze klanten en onze kandidaten. We staan te boek als organisatie die zich op twee vlakken profileert: we zijn dichtbij en persoonlijk, maar ook een organisatie die online flink aan de weg timmert. We hebben heel veel online tools om mensen te vinden. Maar we willen ook dicht bij de mensen zitten. We kennen onze klanten en onze kandidaten persoonlijk. Terwijl anderen kantoren sluiten, hebben wij afgelopen jaar drie nieuwe vestigingen geopend. En voor de komende jaren hebben we ook nog plannen."

 

Dit persbericht is op dinsdag 3 januari 2017 verschenen in het Leidsch Dagblad.

 

Meer nieuwsitems

1 4 126