Je mensen maken het verschil

Kennis is tegenwoordig bijna gratis en overal beschikbaar (er is bijna niets dat je niet gewoon via Google kunt vinden), techniek kun je inkopen, maar dat kan je concurrent ook net zo makkelijk. Hoe kun je dan opvallen en het net iets beter doen dan de buurman?

Eigenlijk weten we het allemaal: mensen maken het verschil.

Je koopt brood bij je lokale bakker, omdat je het hem gunt en zijn krentenbollen net iets lekkerder smaken. Ik vertrouw mijn monteur omdat hij mijn auto kent en bij de supermarkt heb ik mijn favoriete kassière. En zelfs bij grote instellingen waarmee je via een anoniem call-center contact hebt, krijg je een heel ander gevoel als je iemand hebt gesproken waarmee je een klik had.

Als goed personeel zo belangrijk is in de beleving van je klanten, waarom doen organisaties human resources (HR) er dan zo vaak bij? Ik ken weinig organisaties waarbij HR een fulltime rol heeft in het bestuur, of waarbij de directeur een achtergrond in HR heeft. En als een organisatie al een vaste HR-medewerker of -afdeling heeft, dan is die vaak gefocust op het bestaande personeel en krijgt de instroom van nieuwe mensen (recruitment of werving) minder aandacht. Terwijl instroom van goede mensen toch echt nodig is om te vernieuwen en innoveren.

De oude economie komt niet meer terug

Dat die nieuwe instroom nodig is, heeft alles te maken met de huidige economie. Deze trekt weer hard aan; er is alweer volop gekte op de huizenmarkt, we kopen weer auto’s en nieuwe tv’s en we wisselen weer volop van banen. Ondanks nieuws over massa-ontslagen (in de retail: V&D, Blokker, etc…), is er In veel sectoren en functies echt al weer schaarste (IT, Sales, sommige sectoren techniek). Wake up: dit is de nieuwe werkelijkheid. Je zult altijd moeten blijven veranderen, zowel in het ontwikkelen van je huidige personeel, maar ook door afscheid nemen van verouderde rollen, en nieuwe kennis naar binnen halen.

Vanuit de werkzoekende bekeken, is er ook veel veranderd. De behoefte van mensen verandert en de motivatie waarop iemand een baan accepteert ook: vroeger koos je voor een baan en functie die je je hele leven vol zou houden. Nu zie je veel meer flexibel & projectmatige contracten. We kiezen niet meer voor een afgebakende functie, maar voor een rol in een omgeving waarin je je als persoon kunt ontwikkelen, je teamgevoel krijgt, en een match tussen dat waar het bedrijf voor staat met jouw levensopvatting. En die manier van kiezen is over drie jaar weer anders.

Is jouw HR afdeling in staat om de juiste mensen te vinden, die bij JOU passen?

Heb je het gevoel dat jouw HR- medewerkers verder kijken dan alleen een op te vullen gat in je personeelsbezetting? Dat ze je niet voorstellen aan een administratief medewerker van dertien uit een dozijn, maar dat je HR- collega’s snappen dat de persoon die de boekhouding van een school doet een ander persoon is dan iemand die de financiën van een bouwbedrijf runt? Dat je als bedrijf soms iemand nodig hebt die iedere week een lijstje van taken afwerkt, maar dat je soms juist een veranderaar nodig hebt, die iets totaal nieuws voor je gaat opzetten.

Laten we weer eens wat aandacht geven aan ons belangrijkste bedrijfsonderdeel: je collega’s: van nu, en zeker van de toekomst.

Door Patrick Boonstra, Recruitment innovatie adviseur

Meer nieuws

1 4 110