0
    Je kunt hier je sollicitatie afmaken
    Menu
    Behoud je medewerkers met Employer Branding

    Behoud je medewerkers met Employer Branding

    Duurzame inzetbaarheid

    Hoe behoud je goede werknemers en word je een aantrekkelijke werkgever? Daarover gaat Employer Branding, oftewel een sterk werkgeversmerk. Een sterk werkgeversmerk gaat over hoe (toekomstige) medewerkers jou als werkgever zien. Dat beeld kan je positief beïnvloeden door wat je te bieden hebt – en dat gaat verder dan een goed salaris en arbeidsvoorwaarden. Door te investeren in jouw werkgeversmerk stimuleer je innovatie op de werkvoer, werkgeluk, verstevig je de samenwerking en voelen medewerkers zich verbonden met de organisatie.

    6 stappen om medewerkers te binden aan je organisatie

    Er zijn verschillende stappen die je als werkgever kan nemen om te zorgen dat medewerkers verbonden zijn – en blijven – met de organisatie.

    Onboarding

    Het begint al bij de ‘onboarding’, beter bekend als de inwerkperiode. Geef nieuwe medewerkers  een warm welkom en neem de tijd om hen kennis te laten maken met het bedrijf. Denk daarbij aan praktische zaken, zoals uitleg van werkprocessen en systemen, maar laat ze ook met de sfeer en cultuur ervaren. Bijvoorbeeld met een rondleiding en het voorstellen van verschillende afdelingen.

    Luister naar medewerkers

    Luister naar waar medewerkers behoefte aan hebben en pas dit toe. Laat zien hoe je als werkgever, manager of directeur ook betrokken blijft met de organisatie.

    Maak van je medewerkers ambassadeurs

    Betrokken (oud-)medewerkers zijn ambassadeur van het werkgeversmerk. Zij kennen de bedrijfscultuur als geen ander. Hierdoor geven ze een betrouwbaar beeld over het werken bij een bedrijf. Met deze tips worden medewerkers ambassadeur van het bedrijf:

    • Bepaal een missie en visie waar medewerkers achterstaan en zich in herkennen. Communiceer deze waarden en laat ze bijvoorbeeld terugkomen tijdens het sollicitatiegesprek.
    • Investeer in de persoonlijke en professionele ontwikkeling van medewerkers.
    • Beloon medewerkers, bijvoorbeeld met doorgroeimogelijkheden of een referral programma.
    • Laat op social media eigen medewerkers aan het woord. Hiermee laat je online zien dat jouw missie en visie door de organisatie gedeeld worden.

    Prestaties verbeteren en vieren

    Bekijk hoe medewerkers presteren. Zijn er makkelijke manieren om deze prestaties te verbeteren? Vergeet niet om goede prestaties te vieren! Organiseer een gezellige lunch of teamuitje om stil te staan bij de successen. 

    Ontwikkeling stimuleren

    Er is steeds meer behoefte aan persoonlijke en professionele groei. Dit kan je stimuleren door aandacht te hebben voor hard en soft skills. Er zijn verschillende (online) platforms waar vaardigheden – van timemanagement, samenwerking of leiderschap – gevolgd kunnen worden.

    Vergeet de offboarding niet

    Gaat een collega uit dienst? Besteed aandacht aan het afscheid en vertrek! Oud-medewerkers zijn waardevolle ambassadeurs voor je organisatie. Zo kunnen zij de organisatie aan anderen aanbevelen óf besluiten op een later moment weer in dienst te treden.

    Er is altijd een Luba vestiging bij jou in de buurt

    Heb je een vraag over de inzet van (tijdelijk) personeel, neem dan direct contact met ons op.

    Ga naar de vestigingen

    Gerelateerde artikelen

    Naar het MKB-kenniscentrum