0
    Je kunt hier je sollicitatie afmaken
    Menu
    Werknemers betrokken houden tijdens het thuiswerken

    Werknemers betrokken houden tijdens het thuiswerken

    Duurzame inzetbaarheid

    Anno 2023 werken veel werknemers thuis of op afstand. Bedrijven schakelen steeds meer over op hybride werken. De contactmomenten worden schaarser, de spontane gesprekken worden minder en het is lastiger om de betrokkenheid te monitoren en op peil te houden. Er zijn manieren om medewerkers op afstand toch te betrekken bij je bedrijf. De volgende 5 tips helpen je op weg.

    Wekelijks persoonlijk contact

    Trek op 1 dag per week tijd uit om al je medewerkers persoonlijk te spreken, via een videomeeting. Focus tijdens dit gesprek op hoe het met een werknemer gaat. Vraag hierbij goed door, want niet iedere medewerker vindt het makkelijk om te benoemen wat minder lekker loopt.

    Merk je dat een medewerker niet lekker in zijn vel zit, benoem dit dan. Vraag waar dit aan ligt en denk mee in mogelijkheden om dit gevoel te verminderen. Soms is een probleem bespreekbaar maken, of als medewerker gehoord worden, al een deel van de oplossing.

    Lees ook onze tips om het thuiswerken zelf goed vol te houden.

    Toon meer

    Blijf bereikbaar

    Medewerkers lopen normaal even bij je langs met een vraag of voor een praatje. De drempel om dit op afstand te doen is een stuk hoger. Maak duidelijk dat medewerkers je áltijd kunnen bellen als zij een vraag hebben (hoe klein of onbenullig ook), iets willen overleggen of om gewoon even een praatje te houden.

    Stimuleer je werknemers ook om vaker de telefoon te pakken in plaats van een e-mail te sturen. Het persoonlijke contact (weliswaar op afstand) zorgt voor meer betrokkenheid.

    Toon meer

    Vaste contactmomenten

    Wanneer iedereen op kantoor werkt loopt de onderlinge communicatie voor een groot gedeelte automatisch. Dat is niet het geval als (bijna) iedereen thuis aan het werk is. Hierdoor kan miscommunicatie ontstaan en verliezen werknemers een stukje binding met de organisatie.

    Laat teams daarom op vaste momenten contact houden met elkaar. Bijvoorbeeld iedere ochtend een dag start en aan het eind van de werkdag een dag afsluiting. Zo weet iedereen van elkaar waar ze mee bezig zijn en voorkom je dubbel werk of fouten. Daarnaast valt het ook eerder op wanneer iemand even niet zo lekker in zijn vel zit.

    Toon meer

    Online activiteiten

    Medewerkers hebben normaal gesproken sociaal contact op de werkvloer, tijdens de lunch of bij de vrijmibo. Dit ontbreekt als iedereen thuis werkt. Mensen hechten hier (onbewust) wel waarde aan. En dit zorgt ook voor een stukje betrokkenheid. Organiseer om die reden online activiteiten waar de medewerkers aan mee kunnen doen. Hieronder een paar ideeën.

    • Pubquiz
      Laat afdelingen om en om een quiz voorbereiden. De medewerkers bedenken de vragen en de overige collega’s beantwoorden de vragen. Dit kan prima online en het is nog gezellig ook!
    • Bingo
      Digitaal bingospelen doet het ook goed. Stuur een paar dagen van tevoren de bingokaarten per post op naar de werknemers. Doe daarbij een speluitleg zodat iedereen van tevoren de regels kan doornemen. Stel daarbij leuke prijzen ter beschikking zoals een lekkere fles wijn, een borrelplankje of sportattributen.
    • Onine vrijmibo
      Om het makkelijk te houden kun je ook vrijmibo’s organiseren. Je vraagt één iemand om de muziek te regelen. De hapjes en de drankjes verzorgt iedereen zelf. Makkelijk en gezellig.
    Toon meer

    Stuur een verrassing op

    Een cadeautje thuis ontvangen wanneer je het niet verwacht doet het altijd goed. Stuur bijvoorbeeld een bos bloemen, een chocolade reep, een goede fles wijn of een diner dat werknemers zelf kunnen bereiden. De thuiswerkers weten op deze manier dat er aan hen wordt gedacht en dat is goed voor het moraal!

    Toon meer

    Er is altijd een Luba vestiging bij jou in de buurt

    Heb je een vraag over de inzet van (tijdelijk) personeel, neem dan direct contact met ons op.

    Ga naar de vestigingen

    Gerelateerde artikelen

    Naar het MKB-kenniscentrum