De meest gestelde vragen van onze kandidaten

  • Heb ik als uitzendkracht ook recht op vakantiegeld?

    Jazeker! Elke uitzendkracht bouwt bij ons wekelijks 8% vakantiebijslag op, bovenop het salaris. Hoeveel vakantiegeld of vakantietoeslag je hebt opgebouwd, kun je nakijken op je loonstrook. Luba betaalt je opgebouwde vakantiebijslag elk jaar automatisch uit in de eerste week van juni. En als je bij ons uit dienst gaat, betalen wij de eventueel nog openstaande reservering voor vakantiebijslag automatisch uit. Lees meer in de cao voor Uitzendkrachten.

  • Hoe werkt het als ik met vakantie wil?

    Heerlijk vakantie! Natuurlijk heb je daar als uitzendkrachten ook recht op. Je bouwt vakantiedagen op per maand.

    In fase A: 24 vakantiedagen als je een jaar fulltime hebt gewerkt, ofwel twee dagen per volledig gewerkte maand. Werk je korter, dan is je opbouw naar rato. Het recht op doorbetaling tijdens vakanties wordt berekend in de vorm van een reservering die bovenop je salaris komt. De hoogte van je reservering kun je altijd nakijken op je loonstrook. Maar let op: als je nog niet voldoende tegoed hebt opgebouwd, kan het voorkomen dat je niet je hele vakantie doorbetaald krijgt.

    Als je bij Luba uit dienst gaat en er staat nog een reservering op jouw naam, dan betalen wij die reservering automatisch uit.

    In fase B en C: ook 24 vakantiedagen per fulltime gewerkt jaar, maar dan wordt er niet meer gewerkt met een reservering. Je kunt gewoon doorbetaald vakantie opnemen voor zover je genoeg vakantie hebt opgebouwd.

    Vergeet je vakantiedata niet af te stemmen met je opdrachtgever en met Luba!

  • Waar vind ik de nieuwste vacatures op Luba.nl?

    Een top 10 van de nieuwste vacatures vind je op de homepage. Wil je de vacatures in jouw regio vinden, zoek dan op plaatsnaam in ons vacature-overzicht.

    Iedere week de nieuwste vacatures in je mailbox? Meld je aan voor onze Vacaturemail!

  • Wat ga ik verdienen als uitzendkracht?

    Wat je gaat verdienen hangt van een aantal factoren af. 

    Lees meer
  • Hoe werkt het met de betaling van mijn salaris?

    Als je als uitzendkracht via Luba werkt, ontvang je wekelijks je salaris (als je je uren registreert natuurlijk!). Je registreert jouw werkuren op Mijn Luba, jouw persoonlijke account op luba.nl. En jouw leidinggevende geeft deze akkoord na controle.

    Met jouw gebruikersnaam en wachtwoord heb je altijd en overal digitaal toegang tot jouw gegevens. Op die manier heb je altijd inzicht in je gewerkte uren en jouw contractgegevens. Voor jou belangrijk, voor ons vanzelfsprekend!

    Als je meer wilt weten over de betaaldata van bijvoorbeeld AOW, Huurtoeslag, IBG, Kinderbijslag, Kinderopvang toeslag, salaris, Studiefinanciering, uitkering, Wajong en Zorgtoeslag, kijk dan op www.betaaldata.nl.

    De tekst op deze pagina heeft een voorlichtend karakter en daarom kunnen er geen rechten aan worden ontleend. Je rechten staan in je arbeidsovereenkomst en in de actuele cao voor Uitzendkrachten.

  • Wat voor contract krijg ik?

    We werken met verschillende contracten in een aantal fasen. Klik op de button om alles over de verschillende fasen en wat die inhouden te lezen. Welke fase op jou van toepassing is, kan de intercedent van de Luba vestiging bij jou in de buurt je vertellen.

    Lees meer
  • Wat gebeurt er als ik ziek word?

    1. Als je ziek wordt terwijl je voor Luba aan de slag bent, dan word je doorbetaald als: Je je op tijd ziek meldt, zowel bij je leidinggevende als bij ons.
    2. Je je houdt aan de voorschriften bij ziekte die staan opgenomen in het verzuimprotocol dat bij je arbeidsovereenkomst hoort. Zo mag je je genezing niet belemmeren en moet je je binnen redelijke grenzen beschikbaar houden voor controles.


    Doorbetaling
    Heb je een fase A contract zonder uitzendbeding of fase A bepaalde tijd dan wel een fase B of C contract, dan betaalt Luba je salaris door als je arbeidsongeschikt bent tot de einddatum van je contract. Je krijgt een percentage van je loon gebaseerd op het gemiddelde arbeidspatroon van de laatste 26 weken. In plaats van twee heb je slechts één wachtdag. Ook hier geldt dat als je beter bent, je altijd eerst contact met je vestiging moet opnemen voor je aan de slag gaat. Lees de volledige cao voor Uitzendkrachten voor meer informatie.

  • Krijg ik feestdagen doorbetaald?

    Als je werkt als flexwerker via Luba, krijg je een feestdag doorbetaald als je die dag normaal gesproken zou werken. Het maakt daarbij niet uit hoe lang je al voor ons werkt. Wel is het zo dat je de laatste werkdag vóór de feestdag gewerkt moet hebben én de eerste werkdag er na ook moet gaan werken. Doe je dit niet, dan moet je een vakantiedag opnemen om recht te hebben op de feestdagvergoeding. Bijvoorbeeld: als je de vrijdag na Hemelvaart vrij wilt zijn, dan moet je een vakantiedag nemen om recht te hebben op de feestdagvergoeding. Op welke feestdagen je recht hebt als uitzendkracht, kun je terugvinden in artikel 58 van de cao voor Uitzendkrachten.

  • Bouw je pensioen op als uitzendkracht?

    Elke uitzendkracht die ouder is dan 21 jaar en langer dan ‘in 26 weken’ voor een uitzendbureau heeft gewerkt, moet pensioenpremie betalen. Het maakt hierbij niet uit wat voor soort contract je met ons hebt. Zelf betaal je maar een klein gedeelte, Luba betaalt de rest. Pensioenpremie betalen is een verplichting, ook als je het eigenlijk helemaal niet wilt.

    Heb je al langer dan in 26 weken voor aan ander uitzendbureau gewerkt dat bij de ABU is aangesloten, dan ga je vanaf de eerste week dat je voor ons werkt al pensioenpremie betalen. Je consulent zal daarom vaak vragen naar de laatste loonstrook van een ander uitzendbureau waarvoor je gewerkt hebt. Daar is het namelijk altijd op terug te vinden. Zelf hoef je verder niets te regelen voor je pensioen, dat doen wij voor je. Eens per jaar krijg je van PVF Achmea in Amsterdam een overzicht van je opgebouwde rechten. Lees meer in de cao voor Uitzendkrachten.

    Je kunt bij Syntrus Achmea terecht als je meer informatie wilt hebben. 

  • Wat is bijzonder verlof en wanneer heb ik er recht op?

    Als je als uitzendkracht onder werktijd andere verplichtingen hebt, kun je onder bepaalde omstandigheden met betaald verlof. Dan moet je denken aan een doorbetaalde vrije dag bijvoorbeeld bij bruiloften, begrafenissen, e.d., of als je onverwacht onder werktijd naar de dokter of de tandarts moet.

    Wij noemen dat bijzonder verlof en kort verzuim. Het hangt van het soort contract af of je volledig wordt doorbetaald. Klik hier als je meer wilt lezen over het fasensysteem.

    Doorbetaling
    Heb je een fase A contract zonder uitzendbeding, fase A bepaalde tijd, dan wel een fase B of C contract, dan betaalt de Luba Groep bijzonder verlof en kort verzuim altijd volledig door. Lees meer in de cao voor Uitzendkrachten.

  • Behandelt Luba iedere uitzendkracht gelijk?

    Ja natuurlijk! Luba is vanzelfsprekend voor gelijke behandeling. Discriminatie op grond van onder meer godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras en geslacht staan wij niet toe. Competenties gevraagd voor de functie en de kwaliteiten van onze flexwerkers, dát is waar we ons op focussen bij het matchen.' Ons motto: 'Behandel een ander zoals je zelf ook behandeld wilt worden.

  • Is Luba een betrouwbaar uitzendbureau?

    Ja, zeker. Zo zijn we al sinds ons ontstaan aangesloten bij de Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU). ABU staat voor Algemene Bond Uitzendondernemingen, de brancheorganisatie van uitzendbureaus. ABU-erkende bureaus worden scherp gecontroleerd op een correcte toepassing van de CAO, de kwaliteit van de administratieve processen, de tijdige afdracht van belastingen en sociale premies en een degelijke bedrijfsvoering. Zo weet je dat je in zee gaat met een betrouwbaar uitzendbureau.

  • Hoe schrijf je een goede sollicitatiebrief?

    Het schrijven van een goede sollicitatiebrief kan best lastig zijn. Klik op de button om onze do's en dont's te lezen. Veel succes!

    Lees meer
  • Kan ik bij Luba herintreden?

    Lees alles over herintreden via Luba. Klik op de button.

    Lees meer
  • Hoe kan ik een klacht indienen?

    Met een klacht wend je je in eerste instantie tot jouw vestiging. Kom je er met de vestiging niet uit, volg dan onze klachtenprocedure.

Contact

Heb je een vraag die hier niet tussen staat?

Neem contact met ons op